Tuesday, August 18, 2009

Penganjuran kejohanan catur ketika H1N1: Wajarkah?

Dakwaan seorang penggiat catur di Malaysia baru-baru ini sebenarnya lebih mencerminkan ketidak profesional bagi seorang pemain catur.

Di saat penularan H1N1 yang semakin membimbangkan, langkah sesetengah penganjur membatalkan kejohanan di saat-saat akhir boleh dikatakan langkah terbaik seperti di dungun terengganu sebelum ini. TETAPI, janganlah pula mengenakan dakwaan seperti berikut, di mana penganjur hanya nak cari income, atau nak menunjuk kepada semua orang mereka mampu anjur kejohanan catur. jika kejohanan diteruskan. Itu sudah tidak profesional. Kalau beliau peka, masakan sanggup turun ke hujung pantai timur dan meneruskan juga aktiiviti untuk duit poket beliau (bak kata pepatah, seperti meludah ke langit jatuh pelepap ke muka sendiri).Malah meneruskan kejohanan lebih bermaruah dari menyusahkan hidup player2 yang dah lama bersedia. Soal suka buat kejohanan tidak timbul disini kerana acara tahunan yang dirancang selalunya sudah lama bersedia.

Perlu diingat, seperti kejohanan Malaysian Master, Merdeka Tournament yang menjadi acara tahunan dan boleh juga menjana pendapatan negara, pembatalan tidak seharusnya di buat, tetapi diteruskan dengan beberapa langkah pencegahan seperti pakai topeng (kalau boleh pihak penganjur menyediakan topeng untuk setiap pemain seperti di Kuantan baru-baru ini), tidak bersalam (jika meragukan sebelum permainan) dan paling penting kepada TOP-TOP player yang merasakan boleh mendapat tempat TOP 7, TOP 10 dan sebagainya walaupun pada kejohanan-kejohanan kecil (kejohanan besar selalunya TOP 50), janganlah sibuk2 nak kejar kemenangan kalau ada simpton2 H1N1 demi kebaikan pemain lain. Begitu juga pemain2 lain yang merasakan diri mereka tidak sihat,tak payah datang. So yang nak main, dipersilakan, yang tak nak main jangan buat tuduhan tak berasas atau merendahkan orang lain..(rujuk artikel virus S0M8oNG sebelum ini)

Jadi CBS ingin menegaskan, kalau dah lama merancang, penganjuran masih perlu diteruskan dan langkah2 pencegahan perlu diambil berat tetapi pembatalan mungkin merugikan pemain2 luar yang sudah semestinya sudah membeli tiket perjalanan untuk ke Malaysia dan kos tiket mereka terlalu tinggi.

Mungkin juga penggiat catur yang mendakwa kenyataan di atas, sudah terbiasa atau menjadi amalan beliau membatalkan, menunda dan sebagainya tanpa memikirkan kesusahan orang lain (amalan ini bukan pun disebabkan H1N1, tetapi dah jadi koleksi hobinya). Dan akhir-akhir ini banyak aktiviti beliau tidak mendapat sambutan mungkin disebabkan H1N1 (ada alasan kukuh walaupun tidak dapat ditentukan punca sebenar). Yang merancang nak buat kejohanan, bolehlah memikirkan, tetapi yang dah rancang harap teruskan, lagipun dengan langkah2 pencegahan, moga-moga semua berjalan lancar. Ingat, bukan di dewan pertandingan catur sahaja berisiko malah di mana-mana...di shopping kompleks, di sekolah, di tempat kerja dan sbgnya, jadi tak perlu buat alasan.

Wallahualam.

MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MERAWAT.

No comments:

Post a Comment