Friday, July 31, 2009

IM Mas Hafizulhelmi berjuang demi GM


Biarlah seutai kata seulas bicara blogku di hidangkan dengan satu kesungguhan yang luar biasa seorang pemain catur terkenal di Malaysia, malah pemain yang pernah mempunyai rating tertinggi di Malaysia, iaitu IM Mas Hafizulhelmi Agus Abd Rahman (Gambar).

Dari sumber-sumber blog catur lain, IM Mas sebenarnya seorang pemain catur yang mudah didekati malah tidak lokek untuk berbual, memberi tunjuk ajar serta sikap kesederhanaan beliau amat saya kagumi. Bukan apa, hari ini kita dapat melihat segelintir pemain-pemain catur kita suka mendabik dada, biarpun hanya sekadar boleh digelarkan 'Jaguh Kampung' di beberapa kejohanan yang kurang mendapat sambutan di kalangan pemain-pemain tersohor. Tetapi IM Mas yang kalau dilihat dari pengalaman dan pencapaiannya tidak pernah mendabik dada, malah beliau sering berusaha, bertukar-tukar pendapat, menganalisa perlawanan dengan lawannya, tanpa memikirkan ego pada dirinya.

Inilah satu faktor yang CBS merasakan beliau masih diminati dan tidak putus-putus rakan dan peminat-peminat catur tempatan memberi sokongan kepada beliau dalam usaha mendapatkan GM. Di atas kertas, IM Mas sudah pun berjaya menewaskan beberapa GM terkenal seperti GM Victor Korcnoi, GM Mark Paragua dan beberapa GM lagi dalam siri jelajahnya memburu gelaran GM. Tidak kurang pencapaian membanggakan dapat memastikan keputusan seri dengan pelbagai GM setakat ini. Jadi IM Mas sebenarnya boleh dikatakan unofficial GM di mata kaca peminat-peminat di Malaysia.

Buat IM Mas, CBS berdoa semoga suatu hari nanti usahamu itu diberkati dan dibalas dengan satu kejayaan manis bergelar seorang GM. InsyaAllah.

Salah satu permainan menarik IM Mas ketika menewaskan GM Mikhail Ulibin (dipetik dari blog Hairulov.)

No comments:

Post a Comment